Pesisautotoiminta

Kotipesät Sastamalassa  – Pesis aktivoi kylät ja koulut

Sastamalan Kumuri toteuttaa Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratuen tukemana hanketta, jonka tarkoituksena on Sastamalan kylien asukkaiden, koulujen oppilaiden ja päiväkotilasten liikuttaminen sekä liikunnallisuuden aktivoiminen pesisautotoiminnan avulla. Välineenä liikuttamisessa toimii pesisauto, josta löytyvät tarvittavat pesisvälineet sekä päiväkoti- ja koulupäiviin sopivat monipuolisuusvälineet ja ennen kaikkea koulutetut ohjaajat ohjaamaan toimintaa.

Päiväsaikaan pesisauto liikuttaa koululaisia ja päiväkotilaisia sekä kesäpäivinä pesiskoululaisia. Iltaisin on tiedossa asukas- ja kyläyhteisöjen viikoittaista aktivoimista - elinvoimaisuutta kyliin: perhepesistä, pesiskoulua sekä pesisliikkaria. Matalan kynnyksen toimintaa!

PESISLIIKKARI

Kenelle?

• Pesisliikkari on suunnattu kaikille 4-6 -vuotiaille tytöille ja pojille.

• Kiikoisissa Toukolan koulun kentällä tiistaisin 14.5.-10.9. klo 17.00-18.00
  • Vareliuksen koulun kentällä torstaisin 16.5.-12.9. klo 17.00-18.00

Mitä maksaa?

• Osallistumismaksu pesisliikkariin on 40 euroa sisältäen seuran jäsenmaksun, ohjatut harjoitukset, välineiden käytön ja Kunnariketun pesisliikkarin kotitehtävävihon.
  • Lisäksi jokainen ostaa itselleen vakuutuksellisen pesispassin 13 euroa. Osallistujia ei ole vakuutettu Kumurin toimesta.

PESISKOULU

Kenelle?

• Pesiskoulu on suunnattu kaikille 7-13 -vuotiaille tytöille ja pojille.

• Kiikoisissa Toukolan koulun kentällä tiistaisin 14.5.-10.9. klo 18.00-19.30
  • Vareliuksen koulun kentällä kahdessa ryhmässä arkipäivisin 3.-20.6. klo 9.30-11.00 (2014-16 syntyneet) ja klo 11.00-12.30 (2011-13 syntyneet)
  • Kiikassa Äetsän koulun kentällä arkipäivisin 3.-20.6. klo 13.30-15.00

Mitä maksaa?

• Osallistumismaksu pesiskouluun on 40 euroa sisältäen seuran jäsenmaksun, ohjatut harjoitukset, välineiden käytön ja pelipäivän sunnuntaina 30.6. Varilassa.

PERHEPESIS

Kenelle?

• Perhepesis on todella matalan kynnyksen toimintaa ja suunnattu kaikille 5-99 -vuotiaille eli mukaan voivat tulla niin vanhemmat kuin isovanhemmat lapsiensa kera. Pääpaino on kyläkentillä pelaamisessa.

Missä ja milloin?

• Punkalaitumen Vartiolan hiekkakentällä maanantaisin 13.5.-9.9. klo 18.00-19.30
  • Suodenniemen urheilukentällä keskiviikkoisin 15.5.-11.9. klo 17.00-18.30
  • Häijään koulun kentällä keskiviikkoisin 15.5.-11.9. klo 19.00-20.30
  • Stormin koulun kentällä torstaisin 16.5.-12.9. klo 18.30-20.00
  • Kiikassa Äetsän koulun kentällä perjantaisin 17.5.-13.9. klo 17.00-18.30

Mitä maksaa?

• Osallistumismaksu perhepesikseen on 40 euroa perheeltä sisältäen ohjatut harjoitukset, välineiden käytön ja pelipäivän sunnuntaina 11.8. Varilassa.
  • Lisäksi jokainen lapsiosallistuja ostaa itselleen pesispassin 13 euroa, aikuisosallistuja harrastelisenssin 10 euroa (tai vakuutuksellisena 82 euroa). Osallistujia ei ole vakuutettu järjestäjien toimesta.

Nämä yhteistyötahot ovat mahdollistamassa pesisautotoiminnan kesällä 2024:

ABC Kiikoinen

Alueviesti

Häijään urheilutarvike

Levorannan Autoliike

OP Satapirkka

Power

Rakennus Tirkkonen

Ensimmäisenä toimintakautena 2023 Pesisautotoiminta liikutti jo 4700 henkilöä. Pesisautotoiminta työllisti kaksi pääohjaajaa koko ajaksi ja viisi apuohjaajaa kausiluonteisesti.

Palaute toiminnasta oli innostavaa:

”Pesisauton käynti koululla oli ehjä kokonaisuus, joka tupsahti virkistämään kouluarkea. Ohjaajat olivat suunnitelleet toteutuksen selkeäksi ja luokan opettajan oli siksi helppo omaksua hänelle varattu tehtävä toiminnan avustajana. Toiminta innosti lapsia.”

Lapsi viihtyi ja tykkäsi harrastuksesta, ja lähti sinne joka kerta mielellään. Se varmasti kertoo paljon ja kaiken oleellisen! Viestintä aikuisille Whatsappissa oli asiallista ja ystävällistä sekä aina ajankohtaista. Tykkäsin siis tosi paljon teidän tavasta toteuttaa tätä!”

Lisätietoja:

Sami Ristimäki